Mathildes verden

glasskunst strikking oppskrifter hendelser

På tide å blogge litt igjen

Posted by mathilde33 den mars 8, 2012

Nå fikk jeg lyst til å blåse liv i bloggen igjen. Det må være den etterlengtede våren som gjør det. Litt for kaldt å oppholde seg i hagen enda, men kanskje snart? Eller kanskje det kommer av at det er kvinnedagen idag? Jeg leser meg rundt på nett og ser at kampen på langt nær er over. Noen mener at vi ikke trenger kvinnedagen? Hm. Noen sa det samme for tretti år siden.

Kvinnekvotering, nei det er vi imot sier mange, helst menn, eller kanskje ikke? Jeg mener at har begge kjønn de samme kvalifikasjoner og egenskaper, så skal kvotering benyttes. Selvfølgelig. Det er alt for lett å overse f.eks. den unge kvinnen med små barn, hvis ikke.

Kvinner av idag har enorme muligheter. Det er sant. Samtidig tror jeg aldri de har hatt så mange krav rettet mot seg. Krav for å lykkes. Hvem stiller disse kravene? Er det oss selv? Mennene? Jeg tror at vi i likestillingens navn også må bli flinkere til å sette grenser for oss selv. Senke kravene litt. Lære litt av menn her kanskje? Vi liker kanskje å være best på multitasking, men hvorfor er vi det? Er det fordi vi skal rekke over alt på en gang? Klare alt. Denne multitaskingen er nok innlært vil jeg tro.

Kvinna bør være ei mild sykesøster, sier denne mannen. Ja, det er bare litt av hans forhistoriske meninger. Dette er altså i Norge i 2012. Må vi være bimbo eller furie? Tror vi fortsatt at feminister er synonymt med furier, eller kan de fleste av oss bare befinne seg et sted midt i mellom? Jeg tror ikke kvinnen må yte omsorg hele døgnet for å bevise at hun fortsatt er en fullverdig kvinne. Nei, jeg tror på gjensidig omsorg. Den smaker så mye bedre for alle parter på sikt.

Vi har fortsatt en lang kamp foran oss. Lik lønn for likt arbeid er bare en ting. Voldtektstatistikken vitner om at likestillingskampen er viktigere enn noen gang. Rogaland er desverre verst på likestilling, samtidig som vi tjener stadig mer her i dette fylket. En sammenheng? I tillegg må vi se til kvinner i resten av verden. Deres kamp for likestilling og ytringsfrihet. Vi har en jobb å gjøre, jenter!

Enn så lenge skal jeg glede meg over en vår i emning. Fantastisk! Bakt grove frokostbrød har jeg også fått tid til i dag. Selvkomponert oppskrift. Så enkel og så fort gjort at jeg fikk tid til å skrive litt også idag.

Grove rundstykker

25 gr.gjær 1

ts salt

5 dl. lunkent vann

2 ss olje

12 dl. mel og korn

————–

Jeg bruker 3 dl havregryn

6 dl sammalt spelt og/eller rug

3dl blanding av linfrø, solsikkekjerner og gresskarkjerner.

Blander sammen og hever. Deretter klapper jeg deigen ut på en bakeplate med b.papir på og deler om i 5×4 ruter. Etterheves lenge(1 time)

Stekes gylne på 200 gr. i ca.20-25 min.

Én kommentar to “På tide å blogge litt igjen”

  1. Lisbeth said

    Så kjekt at du blogger igjen. Det var på tide. 🙂

    Rundstykkene skal prøves til påske.

Legg igjen en kommentar