Mathildes verden

glasskunst strikking oppskrifter hendelser

Posted by mathilde33 den august 3, 2008

Amalie og bollebamsen

Ja, for bollebamse må man ha når man fyller to år. Pynte den selv må man også. Den bollebamsen er blitt tradisjon i våre barnebursdager. Til og med store barn på tjueåtte, bare ha den. Oppskriften på boller kommer fra en farmor vi kjenner. Ingen kan dette som våre besteforeldre. Det er der de virkelig gode oppskriftene kommer fra.

500 gr. hvetemel
90gr. sukker
100 gr. smør
1/2 ts. kardemomme
3 1/2 dl. melk
50 gr. gjær
Lages som en vanlig gjærdeig. Heves. Trill ut kropp, armer, ben og hode. Pensles med egg og etterheves.
Stek på 200grader i 20-30 min.
Deretter pyntes den med klissete barnefingre. Vi har brukt melis og nonstop.  Glemte jeg forresten å nevne at vi hadde Freia melkesjokoladelinser i deigen?  Da blir den ekstra god.

Gratulerer med Dagen, Amalie!

Så kan man endelig lene seg tilbake og se på mesterverket. 

Sjokoladekake hadde vi også. Det hører jo også med i en barnebursdag.

Mathildes beste sjokoladekake

Lag eggedosis av:
4 egg
200 gr. sukker
50 gr. hv. mel
50 gr. potetmel
2 ts. bakepulver
4 ts. reven sjokolade
Stekes på 180 gr.  ca. 40 min.
—-
Fyll:
1 Pk. vaniljekrem blandes med 2 dl. pisket krem.
Dette blandes så med denne sjokoladekremen.
(røres lett)
100gr. sjokolade
50 gr. smør
1/2 l. melk
Dette varmes og røres sammen. Ha deretter i 150gr. melis.

 

 

8 kommentar to “”

  1. Nogette said

    For en flott bollebamse, og den var pyntet kjempeflott. Nå ble jeg litt sulten, så jeg får gå å legge meg og bake boller i morgen tidlig!

  2. Marihøna said

    For en flott bollebamse! Den tenker jeg gjør lykke hos en to-åring ja og den smaker sikkert kjempedeilig!

  3. lise said

    Bollebamse høres enda bedre ut enn bare boller. Det er sikkert veldig kjekt å få pynte den selv også. I alle fall for de som er små. Så søt hun er!

  4. amylin said

    Så morsom bamse! Søt jente!

  5. Marianne G said

    Knallfin bollebamse. Og god var det sikkert også. Jeg fikk faktisk veldig lyst på gjærbakst her jeg sitter 🙂

  6. Tove said

    Så herlig lita Amalie med selvpyntet bollebamse!

  7. Denne var jo bare helt herlig! Tror fint den kunne slått an her i huset på oss to på 30 også! Og du skal ikke se bort fra at frøkna di er flinkere til å pynte enn det jeg er …. Er det noe jeg ikke har er det kjøkkenfingre…

  8. Rita R said

    For ei flinkk jente som kan pynte så fint, riktig søt bamse. Tenker den smakte nydelig. Forresten fine glassting du lager, har ikke tittet hos deg før tror jeg, men kommer igjen. Ha en fin uke videre.

Legg igjen en kommentar

 
