Mathildes verden

glasskunst strikking oppskrifter hendelser

Posted by mathilde33 den januar 24, 2008

Hardangerlefse og lapper

hardangerlefser.jpglapper.jpgDet er så rart med det. Kjøkkenet inneholder de utroligste hjelpemidler. Ikke en ting mangler, men aldri før har vi laget så lite selv som vi gjør nå. Det er litt synd igrunnen. Jeg har lovet meg selv at det skal det bli en forandring på i 2008. Idag har både naboen, barn og barnebarn kost seg med Hardangerlefse. Som om det ikke var nok, jeg hadde tross alt dratt fram steketakken, så slo jeg til med en diger lapperøre også. Det tok noen timer, men kjekt var det, og fryseren fikk et fint tilskudd. Nå kan jeg angre for at jeg ikke gadd å fryse ned rørte jordbær i sommer. Kanskje neste sommer?

 Glemte jeg å nevne at alt dette er dobbelt så godt med Kviteseidsmør på?

 Lapper

3 egg

1 kopp sukker

 1/2l. kulturmelk

 1ts.natron

 2 kopper hvetemel

 1/2dl. vann

 Natron røres ut i vannet og tilsettes røren etter en halv time.

——–

Hardangerlefse

2 egg

 2 kopper sukker  piskes til eggedosis

Tilsett 2 kopper smør

 1 kopp sirup

2 kopper kefir

 2 ts. hjortetakksalt

  2 ts. vaniljesukker

 Ca. 1 kg. hvetemel

Legg igjen en kommentar

 
