Mathildes verden

glasskunst strikking oppskrifter hendelser

Posted by mathilde33 den november 28, 2007

Den store bakedagen

aut_0009.jpgaut_0002.jpg

Det er så lett når man setter et par gjærdeiger, å glemme at det følger mer arbeid med.  Det skal heves og trilles og bolles og stekes til den store gullmedalje. Vaskes skal der også. Fytti.  Det resulterte ihvertfall i mange gode, grove rundstykker og en haug med Julegeiter. Julegeiter til venstre.

Julegeiter 

1kg. Hvetemel
1 kg. siktet rug
Ca. 3 ts. kardemomme
200gr. sm. marg.
75 gr. gjær
1/2 kg. lys sirup
2 egg
1/2 l melk
4-5 dl. vann

Deigen blir noe tung og trenger lang hevetid, spesiellt på etterhevingen.
Du lager små brød og klipper et hakk i begge ender. Pensles

200 gr. i 15 min.

11 kommentar to “”

  1. .Lene said

    Å NAM, fikk jammen vann i munnen her ja.

    Ønsker deg en fortsatt fin og krativ helg

  2. Ajende said

    Jeg legger igjen et lite spor etter meg. Er virkelig imponert av alt det fine du lager.

  3. Avil said

    Julegeiter? Er det små brød, rundstykker, boller? Aldri høyrt om.

  4. mathilde33 said

    Det er en slags søte småbrød. Jeg hadde aldri hørt om dem før jeg kom til Jæren. Alle butikkene her selger dem i desember.

  5. organa said

    Hvordan blir de geitene med eggerstatningspulver, tror du? Jeg baker nesten ikke lenger, jeg. Blir liksom ikke det samme med det pulveret.

  6. mathilde33 said

    Ettersom det er en gjærdeig, tror jeg det vil gå helt greit. La dem etterheve lenger.

  7. organa said

    Pepperkaker da?

  8. mathilde33 said

    Jeg ville prøvd.

  9. Avil said

    Eg bruker aldri egg i gjærdeig.

  10. Sidsel said

    Så deilig ut,men trodde det skulle høre med litt malt anis i oppskriften..? Sikkert godt uten også altså..Mine oppskrifter sier en liten teskje malt stjerneanis til denne porsjonen..Bare et lite tips.. 🙂
    Mye fint du lager også…*nikke* Ha en fin uke..

  11. mathilde said

    Takk for tipset, Sidsel. Det skal jeg prøve.

Legg igjen en kommentar

 
